lördag 25 augusti 2007

Till min syster

Gjorde ett litet album till min syster för ett tag sedan. Egentligen gjorde jag det först till mig själv men efter ett tag insåg jag att jag ju hade skrivit all text till henne så jag gav bort det. Och det blev mycket uppskattat.

Det är en pekbok, inköpt på Åhlens tror jag, som jag klätt om. Inspiration hittade jag hos Webmosterhelene. Tack för det :D.

Jag har skrivit min journaling på små tags som jag stoppat in bakom fotona. Det gick inte att fota så det syntes så under varje bild står det jag har skrivit på tagsen.




Så stolt! 6 år gammal fick jag en liten syster. Det är väl osäkert om jag förstod då vad det faktiskt innebar, att det inte bara var en söt liten docka att leka med, att det skulle innebära både bra och dåliga saker. Vad jag definitivt inte förstod var att jag faktiskt hade fått en vän för livet. Men stolt var jag!


Vi tyckte inte alltid lika, vi kivades ibland. Lite syskonrivalitet kommer nog att dröja kvar även när vi blir äldre. Men bandet mellan oss består. Du vet vem jag är - och accepterar mig. Och förlåter mig. Och bryr dig om mig. På samma sätt som jag accepterar, förlåter, och bryr mig om dig. Pam Brown


Några år senare började åldersskillnaden att märkas och jag var väl tyvärr inte lika imponerad längre över tillskottet i familjen. Min söta lilla syster lämnade mig inte ifred en sekund (kändes det som iaf) och här har jag tagit min tillflykt upp till dass-taket eftersom jag inte trodde att hon skulle våga följa efter. Som synes hade jag fel :).


Avstånd betyder ingenting, vi kan gå olika vägar, för du är ändå alltid nära och har din speciella plats i mitt liv. Pam Brown


Vi lever var och en vårt eget liv, på många sätt så olika varandras. Men mycket har vi gemensamt - erfarenheter, släktingar, familjeskämt, vanor, glada och sorgliga minnen, hemligheter. Vi förstår varandra kanske lite för väl. Ibland ler vi igenkännande "Det är klart att hon skulle...!" Vi är sammanlänkade av ljusa, osynliga trådar - starkare än stål, omöjliga att slita av. Pam Brown


Det har nu gått några år sedan den där dagen du döptes. Jag är fortfarande stolt och glad att jag har en syster, att jag har fått just dig till syster. Åldersskillnaden spelar inte längre någon roll och jag kan nu fullt ut uppskatta den gåva som jag fick för så många år sedan. För jag fick ju inte bara en syster; jag fick ju en vän för livet också.

Inga kommentarer: